Skip to content

Piersi „Nocy”: Michał Anioł jako Onkolog

2 tygodnie ago

548 words

Nietypowy wygląd lewej piersi Nocnej nocy Michała Anioła, marmurowej figury kobiecej postaci, jest często wspominany w literaturze na temat Kaplicy Medici Michała Anioła (Kościół San Lorenzo we Florencji, Włochy). Jeden z nas, onkolog, odkrył trzy nieprawidłowości związane z miejscowo zaawansowanym rakiem w lewej piersi. Jest wyraźne, duże wybrzuszenie do konturu piersi przyśrodkowego do brodawki; spuchnięty kompleks brodawek sutkowych; i obszar chowania się skóry tuż obok brodawki (Ryc. 1). Cechy te wskazują, że guz jest przyśrodkowy w stosunku do brodawki sutkowej, obejmując albo samą brodę albo limfatię, a następnie głęboko w sutku i powodując uwiązanie i cofnięcie skóry po przeciwnej stronie. Te odkrycia nie pojawiają się w prawej piersi Nocy lub Świt , innej kobiecej postaci w Kaplicy Medycejskiej lub w wielu innych przedstawieniach kobiet w dziełach Michała Anioła.
Współcześni uczeni zgadzają się, że nietypowy wygląd piersi Nocy jest zamierzony, a nie z powodu błędu lub jego nieco niedokończonego stanu. Historycy sztuki, a nawet chirurgowie plastyczni twierdzą, że odzwierciedla ona rzekomy brak zainteresowania artysty lub jego znajomości z nagą postacią żeńską.1-4 Sugerujemy, że Michelangelo dokładnie zbadał kobietę z zaawansowanym rakiem piersi i dokładnie odtworzono jej fizyczne znaki w kamieniu. Nawet gdyby nie widział choroby w modelu, mógłby zbadać zwłoki kobiety; co więcej, autopsje były legalne w tym czasie. Biorąc pod uwagę, że Michał Anioł przedstawił guzek tylko w jednej piersi, prawdopodobnie uznał to za anomalię. Wielu lekarzy w jego czasach mogło prawdopodobnie zdiagnozować ten stan u kobiety. Historycy raka piersi zgadzają się, że choroba i jej leczenie były dyskutowane, często szeroko i opisane jako rak przez najsłynniejsze autorytety medyczne starożytności – Hipokratesa, Celsusa i Galena – oraz przez kilku wybitnych autorów średniowiecznych, w tym Avicennę i Rolanda da Parma.5-7
Z tych powodów istnieje duże prawdopodobieństwo, że Michelangelo celowo pokazał kobietę chorą i że mógł wiedzieć, że choroba jest rakiem. Gdyby Michelangelo rzeczywiście przedstawił Noc jako chorobę trawiącą, uzupełniłoby to obraz w Kaplicy Medycejskiej, pomogłoby nam zrozumieć jego naukę o kobiecym ciele i dodałoby do naszej wiedzy o obrazach i alegorycznych związkach choroby w renesansie.
James J. Stark, MD
Cancer Treatment Centres of America, Portsmouth, VA 23704
Jonathan Katz Nelson, Ph.D.
New York University, 50139 Florencja, Włochy
7 Referencje1. Hibbard H. Michelangelo. 2nd ed. New York: Harper & Row, 1985: 191.
Google Scholar
2. Hayes H Jr. Pytanie na temat rzeźby Michała Anioła. Plast Reconstr Surg 1990; 87: 192-192
Crossref Web of ScienceGoogle Scholar
3. Mangus D. Michelangelo i żeńska pierś. Plast Reconstr Surg 1991; 88: 374-375
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4 Wise DM. Michelangelo i kobieca pierś. Plast Reconstr Surg 1991; 88: 375-375
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Obinu GM. Il cancro dal punto di vista storico. Genua, Włochy: Don Bosco, 1961.
Google Scholar
6. De Moulin D. Krótka historia raka piersi. Boston: Martinus Nijhoff, 1983.
Google Scholar
7. Pluchinotta AM. Iconographia senologica: l immagine del seno nella storia, nella cultura e nell arte. Padwa, Włochy: La Garangola, 1985.
Google Scholar
(6)
[podobne: nowotwory szczęki, kostniak zatok, przepuklina littrego ]
[podobne: citalopram, promazyna, namiot magazynowy ]
[podobne: rakowiak wyrostka robaczkowego, nerw językowy, mięsak jelita cienkiego ]